středa 6. května 2015

ČÍTÁRNA pro rodiče


Co podle mě rozhodně patří do knihovničky kontaktního rodiče? 


Tady je přehled toho nejlepšího, co považuji za opravdu vhodné k přečtení nebo dokonce zakoupení.



Ingeborg Stadelman - ZDRAVÉ TĚHOTENSTVÍ, PŘIROZENÝ POROD
Jedna z nejlepších knih o mateřství a porodu jakou jsem kdy četla. 
Mnohaleté a bohaté zkušenosti známé porodní asistentky shrnuté v jedné knize. 
Rozhodně vřele doporučuji všem nastávajícím maminkám! 

Laura Gutmanová - MATEŘSTVÍ A SETKÁNÍ ŽENY S VLASTNÍM STÍNEM
Kdyby si každá matka měla přečíst jen jednu jedinou knihu, měla by to být právě tahle. Není ani tak o výchově nebo péči o dítě, jako spíše o setkání sama se sebou a jak už je výstižně napsáno v názvu knihy - se svým stínem. Všechna úskalí a nevyřčené otázky o mateřství, porodu, o šrámech na duši i o radostech a aha momentech. 

Maria Montessori - TAJUPLNÉ DĚTSTVÍ 
Jedna z nejznámějších osobností Maria Montessori a její skvělá kniha. Pokud nejste zrovna zastánci metody montessori nebo Vás to prostě ani nezajímá, tak vězte, že i Vy můžete tuto knihu klidně koupit a přečíst. Ona vlastně o montessori pedagogice je i není.
Je to především krásným způsobem popsaný vývoj dítěte, jeho potřeby a jak k němu přistupovat. Pro mě jedna z nejlepších knih o výchově a přístupu k dítěti.

Peggy Joy Jenkins - JAK ROZVÍJET DĚTSKOU SPIRITUALITU 
Největší dary, které může dítě dostat, jsou otevřená mysl, láskyplné srdce a tvůrčí nadšení. Kniha plná afirmací, příkladů a nápadů, jak dopomoci dítěti, aby vnímalo svět takový, jaký je. Aby rozvíjeli vlastní lásku k sobě, druhým i k přírodě. Je to i krásné počtení, které zpříjemní den i život jak dětem, tak i dospělým. Mě tato kniha zcela učarovala.

Jiřina Prekopová - DĚTI JSOU HOSTÉ, KTEŘÍ HLEDAJÍ CESTU 
Pro mě jedna z nejlepších autorek v oblasti výchovy dítěte. Tuto knihu jsem přečetla jedním dechem a naprosto ji doporučuji. 
Návod pro rodiče, jak doprovázet své děti na cestě k dospělosti.
Vychovávat dítě znamená respektovat jeho dětskou osobnost se všemi jejími zvláštnostmi a bezpodmínečně ho přijmout. Autorky společně shrnuly své dlouholeté zkušenosti do příručky určené všem rodičům, kteří chtějí ze svých dětí vychovat osobnosti se svobodným, tvořivým myšlením, silnou vůlí a odolností, optimistickým životním postojem a schopností milovat.

Robert S. Mendelsohn - JAK PEČOVAT O ZDRAVÍ DÍTĚTE... NAVZDORY VAŠEMU LÉKAŘI 
Pro mě jedna z nejdůležitějších knih, kterou se určitě vyplatí mít na stálo ve své knihovně. Kdykoliv totiž budete vyšilovat a panikařit, stačí si v rejstříku najít aktuální problém a něco si o něm přečíst. Mendelsohn Vás dokáže dokonale uklidnit a usadit. :-) 

Zdeňka Jordánová - TVOJE DÍTĚ JAKO ŠANCE PRO TEBE
Další velmi populární autorka, která má na svém kontě velkou spoustu knih. Já mám z její tvorby asi nejraději právě tuhle, kterou doporučuji přečíst ještě předtím, než se vůbec rozhodnete mít děti. Neberte ji ale dogmaticky, na mnoho lidí prý působí spíše depresivně, protože z textu můžete nabýt dojem, že ať uděláte co uděláte, bude to špatně, ale není to tak. Musíte se nad ty běžné rodičovské chyby a kotrmelce trošku povznést, děláme je přece všichni. Tahle kniha Vám má posloužit jako návod, jak to dělat jinak a lépe. 


Jena Liedloffová - KONCEPT KONTINUA 
Neznám rodiče, který by o této knize nikdy alespoň neslyšel nebo mu nebyla doporučena.
Určitě je skvělé si ji přečíst, jako svědectví o tom, jak vychovávají děti jinde, v jiné kultuře a úplně jiných podmínkách. Mějme ale stále na paměti, že naše kultura je zcela odlišná, než indiánská a tudíž nelze aplikovat úplně vše a doslova. Tím Vás ale nechci od přečtení odradit. Je to skvělá kniha, přelomová, jen ji neberte zcela dogmaticky :-)

Jaroslav Dušek - čtená kniha VYCHOVÁVÁME DĚTI A ROSTEME S NIMI 
Psanou knihu od Naomi Aldortové není snad třeba vůbec nikomu představovat. Tento fenomén oblétl snad celý svět. Já Vám chci ukázat úžasný počin Jaroslava Duška, který tuto knihu načetl. Za doprovodu hudební skupiny Yellow sisters si tak knihu můžete vychutnávat i během činností, které by Vám normálně čtení neumožňovaly. Jardovi Čtyři dohody (divadelní představení) je potom ještě lepší!  


Rüdiger Dahlke - NEMOC JAKO SYMBOL 
A na závěr jedna trochu univerzální kniha od populárního psychoterapeuta. Pokud znáte mého velkého oblíbence Jana Hnízdila, o jehož knihách určitě sepíšu článek a "jeho" metodu psychosomatické léčby, tak i tato kniha Vám bude jistě sedět. Obsahuje zevrubný výklad příčin psychosomatických chorob. Přehledně, jasně, bez zbytečných řečí.
Mezi rodiči se začíná konečně šířit myšlenka o původu vzniku nemocí u dětí, kdy třeba obyčejná rýma nemusí být jen virového původu, ale může být zapříčiněna neshodami mezi rodiči nebo něčím, co prostě dítko trápí. Pokud dítě kašle, může to znamenat, že na něho kašlete vy. Nebo naopak. I o tom se zde dočtete.

5 komentářů:

  1. K tomu KK - kdysi jsem ji považovala za nejlepší knihu vůbec. Ale jak děti rostou (a já jako matka taky), tak zjišťuji, že je to prostě jen jeden úhel pohledu. Je skvělá to ano, v mnohém mi pomohla, nasměrovala, ale jak píšeš - nebrat jako dogma.

    Doporučuji ještě Děti a pět jazyků lásky, Slzy po porodu a asi i Líný rodič.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pět jazyků lásky mám a taky jsem z ní nadšená! Líného rodiče jsem ale prodala, nějak mě to vůbec nenadchlo. Přišlo mi to spíš jako příručka "jak se zbavit dítěte a rychle se omámit alkoholem" :-D Ale je to čistě můj osobní dojem, vím, že mnoha rodičům ta kniha připadá skvělá. Slzy po porodu neznám, díky!!

      Vymazat
  2. V citarne pro rodice by podle mne nemely chybet knihy od Simon Brett, predevsim pak "Previtem snadno a rychle". Mam totiz pocit, ze nejcasteji je potreba hodne nadhledu :-).

    Za mne nej kniha pro prvni rok zivotata ditete je od Evy Kiedronove "Rozvijej se, detatko".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihy od Simona Bretta jsem zatím nečetla. Za to paní Kiedroňovou ano. Její kniha je přínosná, její prezentace a názory už bohužel ne. Na tuto paní už jsem slyšela i mnoho kritiky a mě osobně stačí její postoj k nošení dětí v šátku...

      Vymazat
    2. Tak jelikoz znam od Kiedronove jen jeji knihu a nic jineho a v knize, jestli si to dobre pamatuji, doporucovala jen nosit nesedici ditka radeji v kolibce, tak mi to nedalo a zkusila jsem neco najit. Nasla jsem tedy jen video ze Sama doma, u ktereho se na facebooku pohorsovalo nekolik nosicich maminek. No nevim, podle mne tam nic tak hrozneho nerekla. Nezavrhla noseni jako takove, ale proste rekla, ze kdyz je dite v nositku cely den nekde na ture, tak ze z toho nic nema.

      Vymazat