neděle 14. června 2015

Hopsinková šťáva

Máme navařeno asi 15 litrů hopsinkové šťávy. 
Z černého bezu, třtinového cukru a BIO citronů. 

Mňamka!!! :-)



A tady konečně dlouho slibovaný recept.
Zkoušela jsem už druhým rokem dva recepty. Jeden s kys.citronovu, druhý bez ní.
Jeden (ten bez kyseliny) pochází z Herbáře a druhý je od Kuchařky ze Svatojánku. 

Recept na bezovou šťávu bez kys. citronové
3 l studené převařené vody
60 KS květů bezu
2 kg třtinového cukru
8 bio citronů 

Květy bezu zalijeme 3 litry vody a necháme louhovat v zakryté nádobě 24 hodin.
Přecedíme. Do výluhu přidáme šťávu z citronů a cukr. Zahříváme dokud se cukr nerozpustí a plníme horké do lahví. Můžeme zavařit nebo nacpat do mrazáku (já dávám vše zmrazit). 

Recept s kyselinou citronovou
1,5 l vody
50 g kyseliny citronové 
2 pokrájené citrony
2 kg cukru třtinového

Květy bezu očistíme, obereme od broučků, zalijeme vodou a přisypeme kys.citronovou. Promačkáme a zahříváme pár minutek. 
Poté odstavíme a v zakrytém hrnci necháme odpočívat 24 hodin. 
Po této době přidáme 2 kg cukru. Opět svaříme a plníme horké do lahví. 

Můžete experimentovat se záměnou cukru za med nebo jiné sladidlo, ale přijde mi to skoro škoda. Med se vysokou teplotou znehodnotí a cukr je prostě konzervant. 


4 komentáře:

  1. A jak na ni, Veru? I když já si květy šetřím na bezinky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslela jsem, že recept už je tak provařený, že ho ani psát nebudu, ale klidně doplním! :-)
      Z bezinek se chystám letos něco vyrábět také. Mám tu nedaleko několik velkých keřů, které nejsou u silnice ani přímo u stříkaného pole, takže bezu máme dostatek :-)

      Vymazat
    2. Díky :-) Květy už jsou stejně fuč, tak možná příští rok :-)

      Zkusím ten bez kyseliny, ale stejně - kdy se ta kyselina přidává? Jsem slepá, nebo ti to v popisu vypadlo? :-)

      Vymazat
    3. No jasně, díky za upozornění, ta kys.citronová mi tam úplně vypadla, dává si už do toho prvního výluhu!

      Vymazat