pátek 17. července 2015

Jak ušít indiánské teepee?

Spíše než "Jak si ušít indiánské teepee" bych měla tento článek nazvat jako
Poučení z krizového vývoje při výrobě indiánského stanu  :-)

Nechci se pouštět do nějakého univerzálního návodu, spíše poskytnout rady a tipy. 
Upozornit na naše chyby, ať Vy to máte zase o něco jednodušší, pokud se rozhodnete teepee ušít. 


Takže začněme spotřebou. 
Modrého bavlněného plátna jsem zakoupila rovných 5 metrů (šířka 140cm). 
Indiánské peříčkové látky jsem měla metr (z něj už sice něco vystříháno, ale nakonec to dalo i tak). 

Z modré látky jsme dost vystříhali, takže by možná stačilo látky i o něco méně, ale zase by to dalo asi více práce s vyměřováním a přesným stříháním. 


Potom už potřebujete jen konstrukci.
Můžete ji udělat z dlouhých tenkých dřevěných garnyží jako já (máme dlouhé 240 cm) nebo z násad na smeták (délka 200cm), popřípadě můžete použít bambusové dvoumetrové tyčky (to jsem nechtěla vzhledem k tomu, že teepee bude stát přes léto venku, tak aby ho vítr hned nezbortil) nebo prostě z opravdu dlouhých větví. 

Nejprve doporučuji konstrukci postavit a svázat. Můžete nahoře provázkem nebo každou tyč provrtat a provázek protáhnout skrz, jako jsme to udělali my. Konstrukce bude o to stabilnější. 
Konstrukci si změřte a zvolte si, jako vysoké teepee budete chtít (nezapomínejte, že jste limitování šířkou látky, u teepee to znamená délku stěny - u nás těch 140 cm) a změřte si i šířku mezi jednotlivými tyčemi nahoře a dole. 
Z látky totiž budete stříhat takové jakoby jehlany bez špiček (určitě pro toto těleso existuje odborný termín, jen já v matice nedávala pozor). 
Celkem pět jehlanů na pět stran teepee. 


My jsme stříhali tak, že jsme pět metrů látky rozložili a pak zase přeskládali vždy po metru a vystříhali všech pět plachet najednou, jak je vidět na fotce. Můžete ale pro úsporu látky stříhat každý jehlan zvlášť, viz. nákres (omluvte kvalitu, malovat s myší v ruce mi opravdu nejde). 
Poučte se z našich chyb a důkladně si změřte horní i dolní šířku jehlanu (dole v základně to bude cca 100 cm, nahoře ve špici asi tak 20 cm). My jsme střihli nahoře ve špici 33 cm a je to hrozně moc. Z konstrukce to potom trošku klouže a museli jsme látku přichytit připínáčky. Proto opět nabádám - postavte konstrukci, měřte a potom teprve stříhejte! 



Až budete mít jehlany nastříhané, nastříhejte ještě dlouhé pásky cca 10 cm široké a dlouhé jako nejdelší strana jehlanu. Do nich budete zasunovat tyče. 
Pamatujte, že délka každého jehlanu bude po straně o něco delší, než je šířka látky. Tj.  pokud koupíte látku 140 cm širokou, tak tím zešikmením se o několik centimetrů délka natáhne. 
Pásky na tyče tak střihněte buď z širší látky nebo prostě ustřihněte látku a chybějící centimetry přišijete (látka je 140 cm široká plus střihnete dalších pět čtverečků cca 10x10 cm a sešijete). 

Jeden díl jehlanu uprostřed zhruba do 3/4 výšky rozstřihněte pro vchod a látku začistěte zahnutím nebo na ní našijte odlišnou látku, jako jsem to udělala já. Nezapomeňte začistit i nahoře, ať se Vám látka nepárá. Přežehlete. 



V tuto chvíli už zbývá "jen" sešít jednotlivé díly k sobě. Poučte se z mojí chyby, kdy jsem nezačistila (nezahnula) konce těch pásků na tyče. Až budou všité do stanu už s nimi nic neuděláte. Já na to bohužel nepomyslela a tak jsem je po ušití prostě obstříhala entlovacími nůžkami a modlím se, aby se to nepáralo. Tady si nejsem jistá, jaký by měl být správný postup - zda každou plachtu a rouru na tyč nejprve samostatně začistit a pak teprve sešít, čímž se ale může stát, že při šití Vám to někde nebude tak úplně sedět a budete to mít celé křivé. Asi bych příště začistila jen ty pásky na tyče, sešila všechny díly k sobě a pak teprve začišťovala stěny teepee. 
Měla bych asi také zdůraznit, že jsem celý stan šila na overlocku, takže jsem se netrápila nějakým ohýbáním, entlováním nebo obšíváním a vše prostě projela overlockem. Na normální stroji se s tím určitě budete mordovat trochu déle. 


Pak skládejte vždy dva díly teepee k sobě, mezi ně vložte přepůlený a sežehlený pásek na tyč a vše sešijte. Pokračujte, dokud nebudete mít celý "kruh" stanu. 





Po sešití všech dílů teepee začistěte nahoře i dole (já olemovala na overlocku). 
Vyžehlete, navlékněte tyče a hurá vztyčit stan! 

Pokud máte nějaké nejasnosti, klidně pište.
Nejsem příliš zdatná v psaní návodů, proto prosím omluvte místy jistě překotný a možná trošku nesmyslný text. Snad Vám můj článek bude užitečný, alespoň trochu pro představu. 
Na teepee není nic těžkého, chce to jen dobře měřit a hlavně se nebát. :-)
Ať se dílo podaří!!! 


6 komentářů:

  1. Nemůžu hodnotit, jak zdatná jsi v psaní návodů, páč neumím šít, jen si to tak jako teoreticky představuju a myslím, že bych to z toho pochopila :-) Ale švadlena jsi teda skvělá, moc se vám to povedlo :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc děkuju za tento návod..vypadá to celkem přehledně, takže přemýšlím, že se do toho pustím :)
    Odkud objednáváte látky?

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je bomba! To musel mrňous skákat radostí! A jak pečlivě pomáhal :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Prosím Vás už jsem u sešívání stran a pásky na tyč a není mi jasné jak to udělat,aby uvintř stanu nebyla vidět ta ustřižená a párající se část???Nějak se to musí ohnout a zašít nebo to zkrátka nijak nejde?Omlouvám se za tak hloupý dotaz :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to Vám asi moc nepotěším, protože já to šila na overlocku...

      Vymazat
  5. Skvely navod! Dekuji a rozhodla jsem se po precteni nekupovat, ale usit (na overlocku)! :)

    OdpovědětVymazat