sobota 3. října 2015

Hovory s TGM

Bratři Čapkovi patří mezi mé největší oblíbence.
Musím se ale přiznat, že Karlovy Hovory s T.G.Masarykem jsem doposud nikdy nečetla, 
ačkoliv jsem to měla v plánu snad od základní školy. :-) 
Vždy jsem se (velmi mylně!!) domnívala, že to bude trochu nudné čtení.
Jaké však bylo moje překvapení, když jsem knihu vloni konečně sehnala a začetla se. 

Zábavné, krásné, milé, dojemné, poučné, povzbuzující, výchovné.. 
To je jen zlomek superlativů, které mohu k této knize napsat. 

Jen u opravdu výjimečných knih si vezmu tužku a zatrhávám a označuji zajímavé pasáže a
 Hovory s T.G. Masarykem jsou jednou z nich. 
Mohu je ze srdce vřele doporučit.
Ba co víc, myslím, že tuhle knihu by se měl přečíst opravdu každý. 
Nafotila jsem Vám několik pasáží, které mě zaujaly, tak můžete posoudit sami... 

Tomáš Masaryk byl nesmírně inteligentní a rovný člověk, kterého si ze srdce vážím. Tato kniha uchovává jeho myšlenky, názory, nápady.. Zlidšťuje ho a zároveň nutí k obdivu. 













Jediná věc, která mě v souvislosti s touto knihou nemile překvapila je, 
jak špatně se její výtisk shání. 
Nové nejsou prakticky k sehnání, stejně jako antikvariátové..
Nemělo by takové Dílo být k dostání v každém knihkupectví, namísto hromady Šedých tónů čehosi?! 


7 komentářů:

  1. Hovory s T.G. Masarykem mne obešly z podobných důvodů jako Vás... Myslela jsem, že půjde o nudné čtení... Ovšem... nalákala jste mne... tak snad ji seženu :-) Hezký zbytek soboty A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem si to vždy myslela, že to bude takové suché nezáživné čtení, ale opravdu ne. Pro mě je to jedna z nejpoučnějších a nejkrásnějších knih. Já mám k prvorepublikové době srdcem strašně blízko. Velmi obdivuji ten šmrnc a styl té doby. Vkus a eleganci. A kdykoliv čtu Čapka, Masaryka nebo další, tak na mě ta atmosféra úplně dýchne. Nemluvě o vzpomínkách pana prezidenta, to je úplně jiný svět. Tvrdý, ale krásný! Určitě seženete, není to nemožné, ale sehnat se to dá. Popřípadě knihovna by mohla pomoci.. :-)

      Vymazat
    2. S knihovnou začnu :-) A s tou prvorepublikovou dobou - i mně je mnohé z té doby blízké... Teď už na to nemám vůbec čas, ale kdysi jsem se ráda koukala na filmy pro pamětníky. Nejsem ráda svázána různými pravidly, ale některé přeci jen stojí za to udržovat... lidé dobře znali společenskou etiketu, uměli se pěkně obléknout, chovat se zdvořile a s úctou jeden k druhému... Líbí se mi i hudba z té doby...Hezkou neděli A.

      Vymazat
    3. Ano, přesně tak! Mám na to úplně stejný názor! Obdivuji právě ten lesk, úctu, slušnost, respekt, i když je pravda, že dnes už s nostalgií vidíme spíše jen to dobré a na to špatné trochu zapomínáme.. A ta hudba, ano!! Benny Goodman, Glenn Miller, to miluju!!! A černobílé filmy, i ty pozdější protektorátní.. Všechny Burianovy filmy, Eva tropí hlouposti, Cesta do študákovi duše atd... Mám ráda i moderní seriálové podoby tehdejší doby, jako třeba Panství Downton. I když se v této oblasti najde hodně braku, jako třeba První republika... Potenciál skvělý, ale ty kostýmy, účesy, chování, mluva.. to je strašně nevěrohodné.

      Vymazat
  2. Ačkoliv obdivuji T.G.Masaryka a mám ráda Karla Čapka o této knize jsem neslyšela, ale po přečtení Vášeho příspěvku jsem našla aspoň pdf verzi kterou už nakusuji :-). Děkuji moc za inspiraci, jen škoda, že není k sehnání papírová...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mi přijde jako úplně sci-fi, že tuto knihu někdo nezná, takže jsem velmi ráda, že jsem Vás na ni nalákala! Ať se Vám líbí!!! :-) Papírová sehnat lze, ale dá to trošku práci. V menších dobře zásobených knihkupectvích nebo antikvariátech, popřípadě v knihovně :-)

      Vymazat
  3. jojo, základní pravdy jsou stále stejné a pan Masaryk to dobře věděl.... zvlášť ta část o dětství a výchově... to je pořád to samé (ve všech dobrých knihách o výchově) a pořád tak moc těžké... a ty tradice? Mám dojem, že je to teď ještě mnohem horší, než v jeho době. Je to na nás - na rodičích .... musím říct, že je to pro mě někdy moc těžké, ale uvědomuji si, jak je rodina a celé prostředí kde dítě vyrůstá podstatné a důležité..... Krásná kniha, moudří lidé. Alena

    OdpovědětVymazat

Zde prosím zanechte svou stopu :-)